12-years-slave-poster Bron:www.amoeba.com

Hoi allemaal,
Afgelopen week heb ik een film gekeken en ik vond het een mooie en bijzonderen film. De film heeft me veel aan het denken gezet. benieuwd naar mijn review? lees dan snel verder!

12_years_a_slave_60082354_st_2_s-high Bron:www.pathe.nl

De film speelt zich af in 1841 in New York. Solomon Northrup (Chiwetel Eijofor) bevindt zichzelf in een bespreking met twee blanke mannen, als getalenteerde violist denk hij dat-ie een baan aangeboden krijgt. De werkelijkheid is echter anders. De volgende ochtend word Solomon wakker in een donkere kelder. Vanaf dat moment is Solomon geen vrije man meer, maar een slaaf.

12_years_a_slave_60082354_st_1_s-high(1) Bron:www.pathe.nl

Persoonlijk vond ik de film lang en ongemakkelijk. Vanwege de slavernij is de film grootendeels geen pretje om te zien. De Regisseur Steven McQueen heeft ervoor gekozen om het geweld tegen de slaven recht in beeld te nemen. Elk beetje pijn maakt hij daarmee erg duidelijk. Het is ook geen film die je even snel aan zet. Je moet wel echt heel aandachtig kijken en nadenken wil je het verhaal kunnen volgen. Het verhaal is compleet verteld vanuit het perspectief van Solomon Northrup.

12-years-a-slave-movie_3

Visueel zit de film heel goed in elkaar. Het acteerwerk is van erg hoog niveau, Chiwetel Eijofor (Solomon) maakt de kwelling van het slavenbestaan goed voelbaar. Het lijkt net alsof de slavernij weer even terug is, alsof dit op het moment gaande is. Ook zit Brad Pitt in deze film met een klein bijrolletje. Ik vind het een heel mooi pakkend verhaal. Zeker een aanrader om een keer te kijken. Neem er wel goed de tijd voor.

Zouden jullie eventueel vaker review als deze wille zien? Over bijvoorbeeld boeken, films of muziek. Laat het me weten!

Liefs,

Melissa x.